tirsdag 26. april 2011

California del 2

Lørdag morgen gikk vi og henta bilen vår, en rød ford mustang kabriolet. Som jeg har nevnt før, så synes jeg det er stas med biler, og dette var intet unntak. Jeg gliste bredt da vi fyrte opp motoren, og pappa virket også veldig fornøyd. Mamma mumlet noe om "gutter og biler", men jeg tror egentlig hun synes det var litt gøy hun og. 

Første stopp på turen var Golden Gate Bridge, men det var tykk tåke, så vi så egentlig ikke en dritt. Derfra dro vi ut på Highway 1, en scenic route som går langs kysten. De første to timene eller så så vi heller ikke noe pga tåken, men den lettet etterhvert, og det var egentlig en veldig fin vei. Vi stoppet litt sør for San Fransisco, og overnattet i en liten by. Dagen etterpå dro vi ned til byen Monterey. Den ble grunnlagt av noen spanske oppdagere på 1700tallet og var vistnok en av de første byene i California. Meget koselig by, og på brygga var det en kar med masse papegøyer. Jeg fikk holde den ene, Angel. Hun var faktisk veldig kosete og søt, i den grad en fugl kan være det. Hun virket mye mer "takknemlig" for oppmerksomheten og kosen en det katta vår noen gang var.

Etter dette dro vi litt vekk fra kysten og opp i høyden. Det ordet som best beskriver landskapet er egentlig "grønt". Overalt hvor man så var det skog og grønne enger, og det var koselig å kjøre rundt der oppe og se utover åssidene. Været var strålende, så vi kjørte med taket nede, og jeg hadde det egentlig veldig fint. Etterhvert kom vi til vingårdene California er så berømt for. Jeg vet ikke hvor mange hundre rader med vinranker vi kjørte forbi, men mange var det. Samtlige var lange nok til å produsere nok vin til å få hele Norges befolkning i meget godt humør. Da vi var forbi disse vinrankene kjørte vi innom Solvang, en dansk landsby. Yessir, en dansk landsby. Hvordan en gjeng dansker fant på å lage en landsby med vindmøller, hus med stråtak etc... midt i cali vet jeg ikke, men det var jo litt gøy da. Etter å ha kjøpt to is og en kasse med jordbær kjørte vi nedover til Santa Barbara, og så ned til LA, englenes by.

Dagen etterpå dro vi på guidet tur i Warner Bros' studioer. Vi fikk kjøre rundt på campen, vært innom settet for House M.D og sett på endel andre opptaksområder. Vi var også inne i selskapets museum hvor vi så kostymer, effekter og biler fra mange av selskapets kjente filmer, feks Casablanca, 300, Matrix, batman, og selvsagt Harry Potter. En hel etasje var viet til sistnevnte serie, og jeg fikk sett sopelimer og tryllestaver på nært hold, i tillegg til at jeg fikk prøve valghatten. Jeg ble desverre plassert i Smygard, men det kom ikke som en stor overraskelse. Alle vet jo hvor ondskapsfull jeg er, haha. 

Etter en kjapp lunsj dro vi ned Hollywood, og gikk på Walk of Fame. Vi fikk desverre ikke gått langs hele, men vi så stjernene til endel kjente folk, samt signaturen og håndavtrykkene deres. Etter dette kjørte vi rundt i Beverly Hills. Kjendiser så vi ikke, men det var nok av fine hus. Så var det igjen blitt kveld, og del en av turen var ferdig.

More to follow!



Is i Solvang

Santa Barbara

"The Shaguar" fra Austin Powers-filmene

The batmobile

Legg til bildetekst




VG løy ikke, de reklamerer for solo i Los Angeles!

Downtown LA

Walt Disney Concert Hall, LA









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar