lørdag 9. april 2011

"Hvor i Polen ligger Norge??"

Som jeg har nevnt før, så blir jeg regnet som meget eksotisk her borte. Jeg er ikke bare den første utvekslingsstudenten skolen har hatt, men jeg er også så og si den eneste hvite som IKKE er fra Polen. Dette har ført til endel spørsmål om både meg og Norge generelt. Noen er helt "legit", feks "hvor mange folk bor det i Norge",  " what kind of government do you have", etc... Andre spørsmål er litt mindre smarte.

Først, så har det hersket stor tvil om hvor Norge er. Iom at alle de hvite på skolen min er fra Polen eller Russland, så har noen tatt det for gitt at jeg også er derfra. Andre er hakket mer opplyste og vet at Norge ligger i Skandinavia, uten at det hjelper så mye. Det er også stor usikkerhet om hvor utviklet og moderne vi er i Norge. Den store innvandringsdebatten som pågår har de heller ikke fått med seg. 

Her er noen av de mange spørsmålene jeg har fått;

"Where in Poland is Norway?"
"Is Norwegian a Polish dialect?"
"Norway is a part of Sweden, isn't it?"  / "Isn't Norway and Sweden kinda the same thing?"
"Norway is the capital of Scandinavia, isn't it?"
"In which [US] state is Norway?"
"Do you have snow in Norway?"

"Do you have calculators in Norway?"
"In Norwegia, or wherever you're from, do you have Ipods?"
"Do you use dollars in Norway?"
"Are there still vikings in Norway?"
"What kind of doors do you have back in your country?"
"I once read that you have a king in Norway. Doesn't it suck with having one guy deciding everything? I mean, there's a reason for why we don't have a king in the US..."
"Had you ever seen a black guy before you came to New York? / "Are there black people in your country?"
"Do you have Chinese food in Norway"
"Had you heard of Islam before you came to Norway?"
"Have you ever heard of Michael Jackson?"

 "Is it true that there's polar bears walking in the streets in Norway?" 
 Da jeg svarte ja på det ble de først helt sjokka, men da jeg begynte å le skjønte de desverre at jeg løy. 

Jeg har også fått spørsmål om kjente nordmenn, men da jeg nevnte navn som A-ha, Petter Northug, Marit Bjørgen, Kurt Nilsen, Ole Gunnar Solskjær, Roald Amundsen og andre folk som jeg tenkte de kunne ha hørt om, da ble jeg bare møtt av blanke blikk. Det var kun to stykker folk hadde hørt om, og det var Zuccarello Aasen (hockeyspiller for NY Rangers) og Ray-Kay (norsk musikkprodusent). Så skal det nevnes at de ikke visste hvor noen av de var fra. 

Amerikanere altså.... 

4 kommentarer:

  1. amerikanere ja! hahaha. Ei i gymklassen min ble sjokka da hun fant ut at hele verden hører på amerikansk musikk. Hun spurte meg om jeg visste hvem lady gaga var. Folk har spurt meg om jeg hade smakt pizza før jeg kom hit osv.

    SvarSlett
  2. hahaha alle her vet hvem aha er! du må bare synge starten av take on me så hører du: OOOOOOOOOOOHHHHH!!! yeaaaa i know that song!

    jeg likte den kommentaren om isbjørnene hahaha

    SvarSlett
  3. I Idaho er det kanskje sånn, men ikke i NY :P De her hører kun på rap og "ghetto music". Kjenner etpar som har hørt sangen før, men de visste ikke hvem som sang den eller hva den het :P

    SvarSlett