mandag 18. april 2011

Påskeferie = California!

***Dette innlegget ble skrevet på fredag, men pga mangel på internett og lite tid, kombinert med latskap, så kommer det først ut nå. De andre kommer etterhvert. ****

Yess, da var det endelig påskeferie! De siste to ukene har det vært meget travelt. Jeg har hatt ørten midterms (tentamener), masse lekser og to større prosjekter. Et i engelsk og en tisiders oppgave i college writing. I helgen gjorde jeg egentlig lite annet enn å sitte med den oppgaven, men jeg ble omsider ferdig.  Hurra hurra.

Men altså, rett etter skolen i går dro vi ut til flyplassen og tok flyet til San Fransisco. Vi mellomlanda i Dallas, Texas, og dro deretter til SF. Flyet fra NY til Dallas hadde forresten bare fått med seg seks sandwicher om bord (til ca 200 passasjer), og flyet fra Dallas til SF hadde ingen. Jeg fikk meg litt mat før vi gikk ombord i NY, men det var en reise på 8 timer eller noe, og vi måtte løpe fra fly til fly. Jeg ble altså veldig sulten, og de mininøtteposene vi fikk hjalp ikke mye.  Tror det er siste gang jeg reiser med American ja, haha  Uansett, vi kom frem i nitiden, lokal tid, midnatt i NY. Fra flyplassen bar det rett til hotellet (som lå ti minutter unna flyplassen). Meget praktisk.

I dag har vi gått rundt i San Fransisco og sett litt. Vi var i Chinatown, og chinatownen her i byen er den største utenfor asia. Det var forsåvidt stort og fint, men jeg ble litt skuffa. Det var altfor åpent og for lite folk. Chinatown skal liksom være små gater med boder og stappfullt av folk som ikke kan et korka ord engelsk. Men men, man kanke ha alt.

Etter dette dro vi ut på Alcatraz. Dette er en øy i bukta, kun en kilometer unna byen. Det ble bygget som et fort på 1800-tallet, og ble i 1912 gjort om til et høysikkerhetsfengsel. Det er for sistnevnte rolle at den er mest kjent, og en av de mange berømte fangene er Al Capone.' Frem til det ble nedlagt på 60-tallet var det mange fluktforsøk, men de fleste var mislykket. Det er en kort svømmetur til SF, men strømmen er sterk og vannet er kaldt, så de fleste som prøvde døde. De fleste kom forresten ikke så langt en gang, men ble skutt ned / fanget før de kom seg ut av bygget.   Det var kun fire stykker som kan ha greid det, men det er antatt at de døde på veien.

Uansett, i dag er øya et museum, og vi tok en audiotur i fengselshuset. stemmene på båndet var tidligere vakter og fanger, og det var egentlig veldig interresant å se og høre hvordan det var der da det var i bruk. Mange av bygningene på øya er i dag ruiner eller veldig slitt, og det er nesten bare fengselsblokka som er åpen for publikum. Øyas dyre- og planteliv var meget rikholdig, noe som gjorde det litt koselig å vandre rundt. Båtturen frem og tilbake var også ganske fin, og tok ikke mer enn 15 minutter eller så.

I kveld har gikk vi rundt på fisherman's wharf, bryggene, på godt norsk. Her er det flust av små butikker og resturanter, og det er koselig å rusle rundt. I tillegg møtte vi Anders, Mads, Ola og Tone, også kjent som familien Bjørnøy. Ola hadde alt vært der en stund, og vi spiste lunsj med han i chinatown tidligere i dag. De andre kom for noen få timer siden. I morgen drar vi videre, så no more San Fran for på meg. Kunne godt ha vært her noen dager til, for det er en veldig fin by, men vi har mye på programmet. Vi har leid bil, og skal kjøre nedover kysten til LA, deretter inn til Las Vegas. Det blir nok veldig bra :)

Jeg vet ikke helt hvordan det blir med internett og tid til blogging, så vi får ta det som det kommer. Bildekabelen har vi også glemt, så de får jeg legge ut når vi kommer hjem, med mindre vi finner en smart måte å gjøre det på.