onsdag 3. november 2010

Halloweeen!

Okai. I følge flere folk har jeg vært en dårlig blogger i det siste, så da får jeg raska på og oppdatere her før de kommer og tar meg.

Halloween i Norge:

Det er kvelden den 31. oktober, og det ringer på døren for 38. gang på to timer. Du sukker, åpner døren, og utenfor står det en drøss smårollinger med mer eller mindre teite kostymer. Du gir dem godteri, de går til neste hus. Fem minutter senere kommer en ny gjeng.

"Same procedure as last year, Miss Sophie? Same procedure as every year, James" 'Nuff said. (De som har sett grevinnen og hovmesteren på lille juleaften skjønte den der)



Vel, her borte i USA er Halloween noe ganske annet. Her har forberedelsene holdt på leeeeeeeeeeeenge. Da vi kjørte up state for noen uker siden hadde folk alt pyntet husene sine med spindelvev, jack-o-lanterns (gresskarlykter) og alt mulig. Den siste uka har det vært mer og mer styr, og de siste to-tre dagene før halloween tok det egentlig litt av. Tatoveringsjappa hadde tatovert et gresskar og tilbød folk å få gresskaret sitt tatovert for en billig penge. Great.

Over alt var det pynt og ballonger, og folk begynte å gå rundt på gata i kostymene sine. Fredag kveld gikk jeg en tur ut, og da jeg gikk forbi en av de mange kostymebutikkene var det faktisk lang kø utenfor. I en annen var det ikke kø, men her var det til gjengjeld stapppfullt. Jeg synes jo jeg måtte ta meg en liten tur inn, bare for å ha gjort det liksom. Det var som sagt stappfullt, men ikke bare av folk, det var enorme mengder kostymer! Kostymene var også mye bedre enn det de man får kjøpt i Norge, og det var så mange gode at jeg nesten fikk lyst til å kjøpe ett og gå rundt i gata. Men bare nesten.

Så var den store dagen der, søndag. Vi fikk besøk på kvelden, så da måtte vi få leiligheten presantabel. Lettere sagt enn gjort. Jeg hadde også fått for meg det å lage muffins, og jeg hadde da funnet to flotte oppskrifter. Lang historie kort; Jeg faila stort, og jeg endte opp med 9 enkle muffins i stedet for de 24 superfancy jeg hadde planlagt. Det var egentlig litt trist. Etterhvert kom gjestene, og klokka sju begynte det å bli voldsomt med bråk utenfor huset. Det som skjedde var NYCs offisielle halloweenparade.

Hver halloween blir det holdt en stoooooooor parade opp 6. avenue. En del av gata var da blitt stengt av, og så tidlig som kl 16 hadde folk begynt å komme for å sikre seg en god plass. Nå har det seg sånn at leiligheten vår vender ut mot denne gata, så vi slapp da å stå i kulda i flere timer for å få en god plass. Lucky us. Da paraden starta klokken 19 var det et folkehav der. Paraden holdt på i rundt tre timer, til kl 22. Det var mange mange MANGE tusen som holdt på. Det var store orkestre og band som spilte sanger, det var dansegrupper som hadde show mens de gikk (tror jeg så tre forskjellige thriller-danser), og det var vanlige folk. Alle hadde fabelaktige kostymer, og det var enormt gøy å se på. Folk ropte og sang, dansa, spilte musikk og det så ut som om de hadde "time of their life", som man sier her i statene. Det var omtrent som 17. mai på Karl Johan bare mye større. Og mye mer livlig.

Da det omsider var over ruslet folk hjem til seg, og jeg satt meg opp på rommet for å øve til prøve dagen etterpå. Det viste seg senere at den prøven var utsatt til i dag (onsdag), så det var litt nedtur.

En god ting er at jeg nå har over 5000 hits på bloggen. Hurraaaaaaaaaaaaaaaa :)

Nå er blogspot tard og gnåler om at "html-koden din kan ikke godtas: tag is broken: IMG". Hva de faktisk mener med det har jeg ikke peiling på, men jeg skjønner såppas at det betyr at jeg ikke får lagt ut bilder. Det får komme en annen gang.

Sayonara!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar