onsdag 18. mai 2011

May 17th!

Yesterday, we celebrated May 17th, the Norwegian national day. The whole Norwegian community gathered at the Norwegian church, and the day was spent chatting with friends, eating food, parading around the block, just having a good time, really.  I was surprised by the number of people who came, and for a while, the place was packed. I helped out selling hot dogs outside, and the line was endless. I've never seen so many people wanting to buy that stuff before. On the up-side,  I got to sell hot dogs to a couple of celebrities, which is kinda unusual. A lot of people were also wearing a "bunad", a traditional Norwegian outfit, which you don't see too often on Manhattan.
 I got home between 1 and 2 am, fourteen hours after I left. Sadly, I managed to loose my hat (threw it on the roof), but apart from that, another awesome day in NYC!

---


Yessda, da var det 17. mai igjen. Hjemme i Norge blir denne dagen feiret med barnetog, leker, god mat og venner og familie, og sjømannskirken kan selvsagt ikke være dårligere. Alle nordmenn i nærheten samlet seg i kirka, og det var overraskende mange. Hele stedet var stappfullt, nesten litt for fullt egentlig. Jeg stod utenfor og solgte pølser og brus en stund, og køen var endeløs. Både pølse og solo kosta 3 dollar pr stykk, så jeg ble hvertfall god i 3-gangern.  Jeg solgte også pølse til Sondre Lerche, og det skjer jo ikke hver dag. 

Utpå kvelden holdt generalkonsulen tale, også var det en times konsert. Det var mange forskjellige innslag, og alle var svært flinke. Pianister, trompetister, solister og en saxofonist. Alt var på plass. Jeg ble litt overraska da en ung kar med utrolig stiv sleik gikk opp på scenen og annonserte at han skulle synge Grieg. Kanskje ikke helt det jeg hadde forventet av han karen der, men han var utrolig flink. Han sang på dialekt, og i operastil. Tror han var tenor eller no. 

Da konserten var vel overstått kom en dame og prikket meg på skuldern. Hun hadde fått med seg at det var en liten feil i teksten på "Ja vi elsker", noe som var umåtelig ille. Hun drev og gnåla etpar minutter om at det var fryktelig at det skjedde i akkurat den sangen, og at vi måtte dobbeltsjekke sånt. Det faktum at det ikke var jeg som lagde powerpointen, men at jeg bare var han som satt og trykka på pcn gikk henne hus forbi.    Feilen som hun prata om var forresten at det et sted sto "og" i stedet for "til". 

Etter at folk flest var godt hjem var det medarbeiderfest. Planen var først å gå opp på taket, men det regna sånn, så vi flykta inn i prestens leilighet - etter at jeg hadde klart å kaste hatten min opp på taket, vel og merke.  Folk kom plutselig i veldig "heia-humør" og ropte, vifta med flagg og alt mulig, så jeg tenkte jeg skulle bli med på leken og kaste hatten min i luften. Jeg feilbedømte tydeligvis min egen styrke, for den havna oppe på taket - hvor den ligger den dag i dag (med mindre den har blåst ned). 

Anyways, resten av kvelden satt vi og prata og spiste, og hadde det egentlig veldig hyggelig. Det var folk fra 17-65, men det alder er jo som sagt ingen hindring når man er i godt lag. Hun ene av de som var litt oppe i åra fortalte meg hvordan man skulle lage en skikkelig kaffekopp. Trikset hennes var 50/50 kaffe og hjemmebrent. Nå blir jeg 18 om en måneds tid, så da skal den oppskrifen testes ut, haha.

Tiden flyr i festelige lag, og klokka var et sted mellom et og to før jeg fikk kommet meg hjem og tatt av dressen - 14 timer etter at jeg tok den på. Tror det er ny rekord.  Jeg var  bra sliten da jeg la meg - men ikke på langt nær så trøtt og sliten som jeg var da jeg stod opp for å gå på skole fire timer senere.

Jeg overlevde faktisk skoledagen i dag + en intens kjendisjakt i ettermiddag, men den historien må vente til en annen dag.

God natt!

Children's parade

 Marte is wearing the traditional bunad, Aksel is wearing a not-so-traditional suit. 

Lene, Maria and me

Hurra for Norge!

Norway-cake.

Jarle with a different bunad

Andreas and Ida: "oooh, chocolate!"

Hilde and Anja

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar