tirsdag 12. oktober 2010

Flytyr over Manhattan

Et gammelt ordtak lyder som følger "Ny dag, nye muligheter". Det er stemmer uansett hvor du er i verden, bortsett fra om man er i en arbeidsleir i Sibir. Uansett, på Manhattan har man kanskje flere muligheter enn andre steder, og det er jo kult.

Uansett, i fjor ble pappa 50 år (hurra hurra), og det er jo tiden for storslåtte gaver. En av pappas fettere, Arne, er tilfeldigvis pilot og tenkte å gi han en flytur i gave. Pappa kunne selv bestemme om det skulle være over Billingstad eller Manhattan, men det var ikke et vanskelig valg. Nå hadde det da seg sånn at Arne var på møte i Idaho, og da kunne han ta seg en tur innom her på vei hjem til Norge. Vi tre tok da toget ut til Linden airport i New Jersey hvor vi møtte Arne. Etter litt papirarbeid var det da ut til flyet. Flyet var et eldre enmotors cessna, men det gikk som bare det. Etpar minutter etterpå var vi i lufta, og fløy mot NYC. Vi fulgte Hudson River og fløy opp og ned manhattan på langs før vi satte kursen hjemover. Jeg tror faktisk jeg klarte å skimte skolen min der oppefra, og det er jo også noe å skryte av i morgen. Noe annet jeg fikk til var å oppdatere statusen min på facebook mens vi var over downtown, og det var jo litt gøy. På vei hjem fikk pappa prøve seg som pilot, noe som ga mamma et større hjerteattakk. Berg og dalbane var aldri hennes sterke side.

Rundt en time etter takeoff var det touchdown, og en svært vellykket tur var over. Det var egentlig ekstremt kult, og jeg fikk ørlittegranne lyst til å ta flysertifikatet, men det får vente pent i kø etter bil og dykkersertifikat. Dagen ble avsluttet med lunsj på en diner, før familien Heltne satt seg på toget hjem. Det at vi spiste lunsj når jeg egentlig skulle vært på skolen og spist frityrstekte kyllingfingre gjorde bare at wrapsene smakte mye bedre.

Bilder fra denne turen og helgens biltur (hvor vi faktisk tilbakela over 150 mil) ligger nå her : http://picasaweb.google.com/mheltne Det var litt grått vær i dag, så bildene ble jo så som så, men dere ser noe hvertfall.



1 kommentar: