tirsdag 25. januar 2011

Barbados!

På filmer ser man ofte sånne paradisøyer med endeløse hvite strender, palmer og krystallblått hav, og Barbados er en av disse. Nå har jeg ikke fått utforska hele øya enda, men det jeg har sett så langt virker lovende.

Barbados er en liten øy sør-øst i Karibien. Det bor rundt 280.000 mennesker her, mesteparten i området rundt hovedstaden, Bridgetown. Regner du med turistene blir det vel godt og vel en halv million her i høysesongen, uten at jeg er noen ekspert på den lokale turistnæringa.

Øya var en Britisk koloni i rundt 300 år, noe som har satt sitt preg. Alle stedsnavn er engelske, og bilene kjører på ”feil” side. I tillegg er flertallet av turistene briter. Jeg vet ikke helt hvilken religion man praktiserer her, men utifra at alle byens parisher (kommuner) heter noe som ”St. John”, ”St. Peter” eller ”St. George”, så er det vel trygt å anta at det er noen kristne her. Området vi bor i heter ”Christ Church”, forresten.

Barbados’ hovednæring er turisme, men det produseres også en anselig mengde sukker og rom her. Øya er hjem til verdens eldste romdestilleri, Mt. Gay. Nå hadde det vært litt artig om det faktisk het homofjellet, men her er vel ”gay” ment som livlig. Uansett, her har de produsert rom siden 1703, og de har ingen planer om å gi seg med det første.

Hotellet vi bor på heter Allamanda Beach Hotel, og det lever virkelig opp til navnet. Det er ganske nøyaktig 2 meter fra hotellets hekk til stranda, og hotellets resturant ligger rett bak nevnte hekk. Hotellbygget har kanskje sett bedre dager, men uteområdet og beliggenheten er det ikke noe å si på. Blant turistene er det mystisk få barn og tenåringer, men desto flere studenter og ektepar i pensjonsalder. Det henger kanskje sammen med at det egentlig er skole nå, haha.

I dag og i går (lørdag og søndag) har vi stort sett bare ligget på stranden og slappet av. Hva som skjer videre vet jeg ikke helt, men vi skal vel klare å finne på noe. Barbados er nemlig ikke bare soling og rom, det er flere museer, historiske bygninger og andre ting å se. Øyas dyreliv er også mangfoldig, både på land og i havet. Det er også meget fint å dykke og snorkle her, og jeg håper på å få gjort litt av dette.

Nettet på hotellet er forøvrig noe av det treigeste jeg har sett, så jeg får se når jeg får postet flere innlegg. Bilder for også komme senere.

’Till next time!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar