lørdag 29. januar 2011

Dag 3 – Snorklecruise


Jessda. I dag var jeg altså på en båttur rundt øya. På morgenen styrtregna det, så vi var litt nervøse på hvordan det kom til å gå, men det stoppa etter hvert. Etpar regnskyll kom det utover dagen, men det var egentlig bare deilig.

Båten var en katamaran, en båt med to skrog, og ble styrt av en veldig hyggelig kaptein. Om bord var også en styrmann/barmann/kokk etc, Eric. Vi var rundt 10 passasjerer, halvparten var faktisk skandinavier. To dansker, to svensker og meg selv. De andre var briter. Jeg var som vanlig den yngste om bord, men selv om de andre var dobbelt så gamle som meg, om ikke tre eller fire ganger så gamle, så var stemningen på topp. Meget hyggelige folk.

Første stopp var etpar vrak rett utenfor havna. Det ene av dem var faktisk fra 1914, og var helt dekket av koraller. Det var også en overflod av fisk, så det var egentlig ganske fantastisk og svømme rundt der. Fiskene var også helt vant til turister, så de brydde seg ikke stort da jeg svømte rundt midt inni stimen. 

Etterpå stoppet vi ved noen skillpadder, som også var ganske tamme.  Det var fire-fem stykker av dem, og den største var vel omkring en meter. Skillpadder er kanskje treige og klumsete på land, men i vannet var de ganske elegante, og meget morsomme å se på (og ta på). Siste stopp på turen var en strand litt oppe på vestkysten hvor vi spiste lunsj. Kylling, fisk, pasta og masse andre godsaker.  Nam nam.

På veien tilbake fikk vi også et glimp av Eclipse, yachten til Abrohamowich (Den russiske milliardæren som også eier Chelsea FC). Med sine 170 meter er den verdens største, og den har alt du kan tenke deg, og mer til. Hva man skal med et 16 meter langt svømmebasseng midt utpå havet vet jeg ikke, men det er nå så. Prisen? Ja, den er rundt 8 mrd kroner. Vedlikehold koster rundt 300 millioner i året, men da får man også med et mannskap på 70. Løp og kjøp.

Uansett, da vi kom tilbake til land var alle enige om at det hadde vært en veldig fin tur. Klisje, I know, men det var virkelig helt fantastisk.  Sistgang jeg var på noe liknende var i Egypt i 2001, men jeg håper virkelig ikke det er 10 år til neste gang. 

Mens jeg var på denne turen var altså mamma og pappa på busstur rundt på øya. Dette var også helt toppers, men jeg er glad jeg valgte båten, haha. 

Peace and love.


Klapping av skillpadder. Jeg gjorde også det, men jeg måtte opp for å ta bilde. Alle de andre var jo i vannet.

Legg til bildetekst

Lunsj



Jeg var på båten i bakgrunnen - Stiletto

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar