torsdag 12. august 2010

American museum of natural history




Vannet ble stengt av i hele bygget kl 10:30 i dag pga reparasjoner, så det ble altså en tidlig morgen på hele familien, noe spesielt undertegnede merket når han etter kun 9 timers søvn ble dratt opp. Her ble jeg møtt av overskyet himmel med tilløp til regn. Dette hadde ikke vært noen stor overraskelse i og med at metrologene de siste dagene har meldt store mengder regn og torden hver eneste dag, hvis ikke det hadde vært for at det hadde vært strålende sol og skyfri himmel samtlige dager. Godt å se at hvertfall noe er likt som hjemme.


Men altså, i og med at det var litt dårlig vær bestemte vi oss for å dra på dette store museumet (American Museum Of Natural History) mamma og meg. Pappa ble hjemme pga at han fortsatt er litt småsyk. I tillegg fikset han det trådløse nettverket, slik at det nå funker. Dette gjør at jeg kan sitte med pcn i vår superdigge stol og blogge, hvilket jeg nå gjør. Yay!)




Men, etter en lengre metroreise kom vi da inn til dette museumet. Først virket det ikke som det helt store, men etterhvert ble det bedre og bedre. Det er kanskje for spesielt interesserte, men de hadde haugevis av utstillinger med allslags skapninger. Fugler, fisk, insekter, skalldyr, pattedyr, bløtdyr, ja, you name it.Mye av det var i gjennomførte utstillinger hvor hvert dyr var i sitt rette element - bokstavlig talt. Hvis man så opp i taket kunne man få øye på noen imponerende 1:1 modeller, blant annet av en ca 2 meter stor brennmanet med seks meter lange tråder og en blåhval. I tillegg til dette har de 90000 mineralprøver, 20.000 steintyper og 6000 edelstener, blant annet "Star of India" en meget vakker stjernesafir og noen muslinger som på mystisk vis har blitt til opaler. En svær dinosauravdeling manglet heller ikke. Det er også flere "special exhibits", som kommer nå og da, feks silkeveien, kappløpet om sørpolen og andre gøye ting. På toppen av det hele var det plenty med videoer, læringsopplegg for barn, "ta og føle på"-ting etc. Alt i alt et meget bra museum. Anbefales på det sterkeste!



Etter å ha trasket rundt i dette enorme museumet i noen timer skulle vi møte noen venner av mamma borte på "the met", et annet kunstmuseum. Vi var for slitne til å gå, så vi tok sånn sykkeltaxi. Ikke lurt. Jeg følte meg ikke helt trygg i den sykkelvogna når han sykla rundt midt i trafikken uten lys og speil, og det virka heller ikke som han var så veldig skilla. Fort gikk det hvertfall ikke. Vel fremme satt vi oss på trappa i regnet og venta på folka. Etter en liten stund fant vi ut at de hadde venta innenfor. yay. Vi fikk oss en snartur gjennom musueet og så blant annet etpar vinkjølere i sølv anno 1700 og noe annet bling før vi satt oss ned på kafeen.

Da vi endelig kom oss hjemover fikk vi gleden av å se en "gangstahdude" bli tazet ("skutt" med elektrosjokkpistol) av en liten dørvakt på en bar. Noe av det gøyere jeg har opplevd her borte.

Og jo, forresten. Det er nå en uke siden vi landet her i NY, og jeg kan med glede si at alle tre lever. Hurra!

Jeg kan også nevne at jeg har begynt å legge ut noen bilder på picasa. Løp og se! http://picasaweb.google.com/mheltne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar