tirsdag 14. september 2010

Første skoledag 3.0

Det er jo et gammelt ordtak at alle gode ting er tre, og i dag ble det bevist nok en gang. Hvorfor? I dag fikk jeg endelig gå på skole! Det er jo en veldig rar ting å høre fra en 17-åring, men etter tre måneder er det litt deilig å starte igjen. Jeg måtte vente litt i dag og, men jeg slapp med en halvtime.

Første time var "advanced algebra og trigonometry", og jeg merket at jeg var litt rusten i faktoriseringen. Satser på at det går bedre etterhvert. Når jeg viste lærern den pensumen jeg "må" ha i år, sa han bare oi. oi oi oi, også gikk han. Vet ikke hvordan jeg skal tolke det, men vi får nå se.

Deretter var det fysikk som stod på planen, men det ble ikke mye av det i dag. Lærern gikk gjennom litt rutiner, fortalte om hva hun tenkte om året og gikk gjennom etpar nettsider. En av disse var en komplett oversikt over alle elevene. Fravær, anmerkninger, karakterer (og absolutt alt får karakter) og alt en kan tenke å skrive om. Det var også statistikker som viste karakterene og hvor mye en levert oppgave (eller en glemt en) trakk snittet opp eller ned. Det "fæle" med dette var at foreldrene kunne registrere seg her og få mail hver gang barnet var borte, fikk anmerkning eller en karakter som var lavere enn karakter x, som man valgte selv. Dette fikk samtlige i klassen til å bryte ut i protester, og det var faktisk en som begynte å snufse litt. Mamma og pappa trenger ikke å vite om dette, så hysj hysj. Bortsett fra det, så virka opplegget greit, og lærern, mrs D, var også hyggelig.

Engelsk var neste, og dette gikk uten store happeninger. Lærern her virka også grei, men litt sånn spesiell. International business var neste fag, og dette var jo også noe nytt for meg. Trodde jeg hvertfall. Det vi hadde i dag var ikke så ulikt det vi har hatt i samfunnsfagen, men det blir vel mer fancy etterhvert. Denne læreren hadde også et lite sett med regler som hun ga ut til alle. Her er et lite utdrag:

Rule 1: Life is not fair - get used to it!
Rule 4: If you think your teacher is tough, wait till you get a boss
Rule 10: Television is NOT real life. IN real life people actually have to leave the coffee shop and go to jobs.
Rule 11: Be nice to nerds. Chances are you'll end up working for one

Dere skjønner greia. Hun var også koselig. Etter dette var det lunsj, og dette var vel det jeg grua meg mest til. Den frykten var ubegrunnet. Nesten hvertfall. Jeg fant meg et bord med noen folk på, sånn at det hvertfall ikke så ut som om jeg var helt loner, haha. Maten var heller ikke helt det store, men absolutt spiselig. Lunsjpausen var faktisk en hel time, så det var jo deilig. Dagen ble avslutta med US history hvor vi snakka om urinnvåning til Nord-Amerika og noe andre greier. Han lærern der var vel den morsomste lærern jeg har hatt, tøysa og tulla. Det virka også som om han kunne det han snakka om, og han klarte å få det frem også. Det blir nok bra.

Totalt sett var dagen grei, og det kunne nok vært mye, mye værre. Det eneste som er dumt er at jeg starter 07:45, men jeg tar igjen dette ved å slutte halv tre.

Forresten, de hadde heller ikke "ordentlige" pulter men sånne halvveispulter. Det er vel også noe som krever tilvenning.

Adios!

1 kommentar:

  1. Naa har jeg ikke kommentert paa lenge, saa naa driver jeg intensiv lesning her! IB læreren hoeres bra ut, saant liker jeg,hihi. Brutal truth. Og pultene, de er ganske greie aa bli vant til; folk kan faktisk sovne paa de aa, so I have seen! :)

    SvarSlett