onsdag 15. september 2010

HSEF dag 2

Da er dag to over på HSE&F (High School of Economics and Finance). Timeplanen er så og si identisk hver dag, og man har alle fag bortsett fra gym fire dager i uka. Jeg har hvertfall det. Jeg tror faktisk ikke det er noen elever som har identisk timeplan.

Fysikktimen ble avbrutt av den første av mange brannøvelser, så da måtte vi toge stille og rolig ned trappene og ut og rundt bygget hvor vi stod i to minutter før vi gikk tilbake igjen. Party party. Matten gikk bedre enn i går, og ble her også litt mer kjent med etpar folk. Min faste plass er nå på plass (ordspill, haha) og jeg skal vel egentlig ikke klage. Sitter bak en gluping, og ved siden av en annen. Begge to er hyggelige og lette å prate med, men gluping nr 2 var heller ikke ille å se på. Ja, nr 2 var en jente. Navnet til nr 1 husker jeg ikke i farta, men jenta het Maira. Så vet dere det. Og apropos navn, i fysikklassen er det to stykker som har helt identisk navn (Damien Kray eller noe), så de er da Damien 1 og Damien 2. Begge hevder å være nr 1, så det hjalp egentlig ikke så veldig mye.

Etter lunsj ble alle seniorene samlet i biblioteket for å bli informert om "senior stuff" som kalte det. Det ble snakket om Graduation day, senior prom, senior trip, senior ditt og senior datt. Man kan faktisk kjøpe seniorringer (til å ha på fingern), og synes jeg jo var litt stas egentlig. Noe annet som er stas er at graduation day er på min bursdag (27. juni). Her i biblioteket ble jeg også sittende å snakke litt med en kar. Denne karen het Dennis og hadde to stk foreldre fra kina. Det er jo litt morsomt i og med at min "svoger to be" også heter Dennis, og hans foreldre er fra Hong Kong.

Ute i hallen kolliderte jeg inni noen folk, som spurte om jeg var "the new guy". Jeg hadde aldri sett dem før, men ryktet om at en ekstremt kjekk og stilig nordmann var kommet til skolen har tydeligvis spredd seg. Speaking of kjekk, dresskoden for onsdager er "dress for sucsess", altså skal man kle seg i businessoutfit. Noen tolket dette som tights og litt liten topp (og fikk pes fra rektoren), mens andre tok den helt ut med dress og lakksko. Jeg (og de fleste andre) tok den gylne middelvei med litt pen bukse og en skjorte. (derav den stilige nordmannen). Det som var gøy med dette var å se på alle 9.klassingene med litt for store dresser og litt for lange slips, noe som fikk dem til å se enda mindre ut. Da følte jeg meg stor da!

Etter skoleslutt løp jeg opp og ned mellom 1. og 9. etasje etpar ganger for å få meg metrokort, noe jeg også fikk til slutt. På vei ut ble jeg stoppet av rektoren (som jeg aldri før har snakket med) som spurte meg om jeg fant meg til rette og alt sånn. Det var jo litt artig at han visste hvem jeg var liksom, uten å ha snakka med meg noen gang. Han var forøvrig veldig hyggelig, og ikke minst ung. Han er vistnok 38 år, og har alt vært rektor i 4-5 år. Litt annen type en de rektorene på 50+ som jeg har hatt til nå.

På vei hjem så jeg en enslig brun papirpose stå utenfor NY stock exchange, og det første jeg tenkte var "kan det være en bombe?" Jeg ble faktisk så usikker at jeg vurderte å nevne det for en vakt der. Før jeg fikk bestemt meg kom imidlertidig en kar og tok en sandwich ut av den, så jeg slapp det da. Jeg ble litt overrasket over at jeg faktisk i det hele tatt vurderte det, men man har jo blitt indoktrinert med at poser, bagger, sekker etc som står alene er farlige saker. Huffameg.

Til sist så er det noe som overhodet ikke har noe med meg å gjøre, men det er en god sak. Nå er KGs elevaksjon i gang, og nå i år skal de samle inn penger til den skolen de bygde med pengene fra fjorårets aksjon. De bygde faktisk en skole nede i Bangladesh i samarbeid med en eller annen organisasjon. Det er jo litt stil da. Denne skolen med det fengende navnet Martin Luther College ligger som sagt i Bangladesh og skal prøve å hjelpe "de dårligere stilte" med utdanning. Les mer på: http://www.kgselevaksjon.no/aksjonen.html Hvis man vil bidra kan man overføre penger til konto nr 3000.14.65496 og markere det med "Anne-Line Evenstad Dahlen". Da er dere snille! Så kan dere jo også gjette hvem som foreslo at jeg nevnte dette på bloggen :)


1 kommentar:

  1. Ååh, Magnus! Så supert å høre, dette gleder meg virkelig. Det høres ut som de første dagene har gått over all forventning! Kos deg masse videre - gleder meg til å lese mer :)

    SvarSlett